Greek lubricant market
The automobile market, but also the industry of lubricants over the last 8 years is shrinking. The same trend is followed by the market of marine lubricants. The total domestic automotive lubricants’ market has a declining trend in recent years; the consumption is estimated at 33.5-34 million litres in 2014 (a decrease of about 4.1% annually), while for 2015 there is a further reduction in consumption of about 4.0- 4.2%. Under sectorial studies the downward trend in consumption is expected to continue in the period 2016-2018, but at a lower annual rate of decline (Table 1).
The longitudinal shrinkage of the domestic lubricant consumption is due to various factors. The new technology engines do not require frequent lubricant changes compared to those of older technology. Also, due to the evolution of the synthesis, the lubricants are now of higher performance resulting in the older technology wheeled vehicles making changes less frequently (more kilometres) than in the past. Nowadays the consumption of synthetic lubricants covers 35% of the total quantity of engine lubricants, with a continuous upward trend. Moreover, due to the economic recession in the country in recent years, the use of vehicles has been limited while there is “lengthening” in the lubricant change intervals.

The domestic consumption of industrial lubricants is estimated at about 15.5 million litres in 2014, decreased by 6% compared to 2013. The main cause of the fall is the reduced industrial production due to the recession. A further reduction of about 10% was observed in 2015, while stabilization is expected for 2016 (Table 2).

The overall market for marine lubricants was about 27.000 tons in 2014, noting a decrease of approximately 6.3% compared to 2013, while the market will move at the same levels in 2015-16 (Table 3).

The demand on automotive lubricants is influenced by both the evolution and composition of the vehicles’ fleet as well as by the technological advance both at engines and lubricants’ level.
Based on the data of the National Statistical Service of Greece, at the end of 2015 there were 8,048,488 vehicles available:
VEHICLE TYPE | NUMBER OF VEHICLES IN CIRCULATION |
PASSENGER | 5,192,344 |
LORRIES | 1,323,796 |
BUSES | 26,709 |
MOTORCYCLES | 1,654,101 |
Distribution of vehicles in circulation

The evolution of marine traffic and industrial production determine, to a significant extent, the demand for marine and industrial lubricants.
The Greek lubricant market for the end of 2014, based on the most recent market data, is distributed as follows:

According to reliable estimates of the market in the last two years (2014-2015) approximately 45% of the total domestic consumption of lubricants was from products intended for passenger cars. Motorcycles are estimated to have covered a rate of 6%. The rest of the vehicles –lorries, buses, agricultural vehicles etc. –are estimated to have absorbed about the remaining 49% of the total domestic lubricant consumption (Chart 1).

Η ίδια διάρθρωση στην κατανάλωση προβλέπεται και για το 2016.
Η εθνική εξαγωγική δραστηριότητα στον κλάδο των λιπαντικών ήταν ιδιαίτερα σημαντική και το 2015 καθιστώντας τον κλάδο 1ο στις εθνικές εξαγωγές.
Οι εξαγωγές λιπαντικών μετά τη σημαντική μείωση που παρουσίασαν την περίοδο 2010-2011 (σε σχέση με το 2009), εμφάνισαν αξιόλογη αύξηση τη διετία 2012-2013, φτάνοντας τους 26.038 τόνους το 2013 (μέγιστη τιμή της τελευταίας πενταετίας).
Αντίθετα το 2014παρουσιαστηκε σημαντική μείωση 55,7% στους 11.542 τόνους (Διάγραμμα 2)
Κυριότερος προορισμός των εξαγωγών για το 2014 ήταν οι χώρες της Αν. Μεσογείου.
Η LPC με τα λιπαντικά CYCLON για το 2014 και 2015 ήταν η 1η εξαγωγική εταιρεία με ποσοστό >78% των εθνικών εξαγωγών λιπαντικών.

Αντίστοιχα και σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, οι εισαγωγές έτοιμων λιπαντικών κατά το 2014 διαμορφώθηκαν σε περίπου 28.000 τόνους, αυξημένες κατά 7,5% σε σχέση με το 2013. Το μεγαλύτερο μέρος των εισαγόμενων λιπαντικών αφορά την κατηγορία λιπαντικών κινητήρων, συμπιεστών, και στροβίλων, στην οποία περιλαμβάνονται και τα λιπαντικά οχημάτων. Η προαναφερόμενη κατηγορία παρουσίασε αύξηση 9% το 2014, καλύπτοντας σχεδόν το 80% των συνολικών εισαγωγών για το ίδιο έτος (Διάγραμμα 3).
Οι κύριες χώρες εισαγωγής λιπαντικών για το 2014,ήταν η Γερμανία (1η), η Ιταλία (2η) το Βέλγιο (3η) και ακολουθούν οι Ολλανδία, Αγγλία, Γαλλία
